Place sticky footer content here.

Algeracorridor

Verzoek aan gemeenteraad Krimpen aan den IJssel om steun petitie  

vrijdag, 29 maart 2019 16:00 by sottje

Tijdens de besluitvoorbereidende raadscommissie van de gemeente Krimpen aan den IJssel op 28-03-2019 heb ik namens het platform Algeracorridor gebruik gemaakt van mijn spreekrecht. Hierbij de heb ik verzocht om steun van de gemeenteraad voor een tweede oeververbinding. Hieronder vind u de tekst.


Voorzitter en leden van de raad,

We staan bijna letterlijk en figuurlijk voor een T-Splitsing. Gaan we rechtsaf over de Algerabrug of kunnen we straks linksaf om via een nieuwe oeververbinding de Krimpenerwaard te verlaten?

Het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport, MIRT in het kort, heeft na een Pre-verkenning haar keuze voor een extra oeververbinding bij Rotterdam teruggebracht tot twee. De Oost variant tussen Rotterdam Feyenoord en Kralingen-De Esch en de Oost-Oost variant tussen Ridderkerk en de Krimpenerwaard. U gaat het er vanavond nog uitgebreid over hebben.

Dagelijks rijden er namelijk ruim 45.000 voertuigen (PDF-bestand, 18.53 MB groot) over Algerabrug. Deze voertuigen rijden over een uit de jaren 50 stammende infrastructuur waar de rek inmiddels volledig uit is. En aan die infrastructuur zijn ook geen verdere optimalisaties meer mogelijk. Volgens de ANWB is de Algeracorridor de drukste N-Weg van Nederland.

En het wordt alleen maar drukker.

Los van een eventueel gebiedsbod voor extra woningen heeft de provincie Zuid-Holland de opdracht gekregen om tot 2030 nog 150.000 woningen te bouwen en tot 2040 komen daar nog eens 60.000 woningen bij. Met of zonder gebiedsbod, met of zonder extra oeververbinding. Ook de Krimpenerwaard zal uiteindelijk haar steentje bij moeten dragen.

Veel van het huidige of toekomstige verkeer wil helemaal niet over de Algerabrug. Want veel van dat verkeer dat via de Algerabrug de Krimpenerwaard verlaat gaat uiteindelijk via de van Brienenoordbrug naar het zuiden van het land. De alternatieven hiervoor zijn slechts de veerverbindingen bij Krimpen aan de Lek, Bergambacht en Schoonhoven. En de brug bij Vianen.

Hoe mooi zou het dan zijn als er naast de Algerabrug de mogelijkheid is via een extra oeververbinding de Krimpenerwaard te verlaten en zo de Algerabrug te ontlasten. Om een alternatief te hebben bij een incident of wanneer er, zoals afgelopen weken meerdere keren gebeurde, de wisselstrook weer eens in storing staat. Op dit moment zijn we bijna volledig afhankelijk van de overbelaste Algerabrug.

Een extra oeververbinding gaat ongetwijfeld een andere dimensie geven aan de verkeersstromen. Waar de Algerabrug enerzijds ontlast wordt zal deze anderzijds met nieuw verkeer te maken krijgen. Ondertussen is er dan wel een alternatief aanwezig. En ook de N210 zal mogelijk een stuk drukker worden.

Toch denk ik dat we door te kiezen voor de juiste invulling van de oeververbinding eventuele extra overlast kunnen beperken. Door te kiezen voor een multimodale brug waar niet de automobilist de prioriteit heeft maar de focus ligt op fietsen en openbaar vervoer in de vorm van bijvoorbeeld een tram. Denk hierbij aan de Erasmusbrug in Rotterdam.

Zo creëren we een extra stuk bereikbaarheid en veiligheid zonder een snelweg te maken van de N210 en de impact op de groenen Krimpenerwaard zo beperkt mogelijk te houden.

Het alternatief is dat we, zoals iemand op twitter dat mooi verwoordde, een dekentje over ons hoofd trekken en gaan afwachten wat er gebeurd. De woningbouw in de Krimpenerwaard zal stilletjes aan doorgaan terwijl de bereikbaarheid steeds meer onder druk komt en ondernemers stilletjes de Krimpenerwaard gaan verlaten.

Waar de kans op een extra oeververbinding tot voor kort een brug te ver leek (no pun inteded), is deze kans op dit moment groter dan ooit. En het is de vraag of we ooit nog zo’n kans gaan krijgen. Dus moeten we deze kans met beide handen aanpakken!

Daarom wil ik vragen of de raad de petitie van het Algeracorridor platform wil steunen om zo meer draagvlak te creëren. Een petitie voor een multimodale brug tussen Ridderkerk en de Krimpenerwaard.

Dank u wel.

 

Teken de petitie.


Tags:   , ,
Actions:   E-mail | Permalink |

Reacties
Ontwerp door: Taglounge